Obytňákem za polární kruh

Naše vysněná dovolená, jejímž hlavním cílem jsou norské ostrovy Lofoty začala.

Norsko jsme měli v hlavě poměrně dlouho, jen covid nám naše sny trochu oddálil. Plán byl jasný, půjčit si obytňák, nakoupit jídlo a dojet na magické souostroví na začátku léta letošního roku. Norové jsou ale v opatřeních covidu dost striktní a hranice pro turisty otevřeli až kolem půlky července. Museli jsme tak plány změnit a vyrazit až v půlce září.

Na cestu vyrážíme v neděli 19. 9. ráno z Prahy obytným autem půjčeným od firmy Adventure Guy. Nikdy jsme obytňákem nejeli, Tom ale umí řídit naprosto všechno a tak ani s tímhle vozidlem nemá sebemenší problém.

Z Prahy přejíždíme 574 km do německého přístavního města Rostock, odkud nám jede noční trajekt Stena Line do švédského Trelleborgu. Plavba trvá 7 hodin, proto máme rezervovanou kajutu a v klidu se vyspíme na další stovky kilometrů.

Olomouc a Lofoty jsou od sebe vzdáleny 2 868 km. Po zhodnocení všech pro a proti byla zvolena trasa Švédskem, protože je rychlejší, levnější a navíc objevíme další zemi.

První švédskou zastávkou je barevné městečko Smögen na jihozápadu země. Na naší cestě si musíme dost zajet, konkrétně 433 km, ale nelitujeme ani jediného kilometru. Tyhle barevné domečky byly na mém listu přání opravdu dlouho, proto jsem ráda, že Tom sdílel moje nadšení.

Tom tu taky poprvé vyletí s dronem a pořídí úžasné fotky.

Ze Smögenu míříme ke Stockholmu, kde chceme přespat a strávit další dopoledne, přejezd je dlouhý 501 kilometrů.

Skandinávci jsou milovníci karavanů a obytných aut a lze tu kempovat takzvaně na divoko, to znamená, že můžete zastavit a přespat prakticky kdekoli. Jistá omezení sice jsou, ale i přesto jsou Skandinávci nejbenevolentnějšími v Evropě. Před odjezdem jsme si stáhli dvě aplikace Stellplatz a park4night, které shromažďují všechna možná místa na přespání. První noc volíme u hezkého jezera Mälaren. Vzhledem k tomu, že dorazíme kolem desáté večer v úplné tmě, mám trochu strach, ale ráno se až divíme, jak krásné místo jsme pro přespání vybrali. První noc byla ale příšerná, venku dva stupně a v obytňáku tak maximálně pět. Další noci musíme vychytat topení a oblečení na spaní.

Čistý, moderní, příjemný, a nezvykle prázdný Stockholm nás čeká druhý den ráno. Parkujeme prakticky vedle stockholmské radnice Stadshuset, kde se každý rok 10. prosince předává Nobelova cena. Procházíme se Starým městěm, švédsky Gamla Stan a nezapomene si dát oblíbenou švédskou sladkost – skořicové šneky. U Královského paláce dokonce stihneme výměnu stráží, poprvé vidíme ve stráží ženy, dokonce tři. Poté se přesouváme do modernější čtvrti Norrmalm, plné obchodů, kaváren a moderní architektury.

Kolem poledne vyrážíme směr Höga Kustenbron, jedná se o úchvatný řetězový most podobný americkému Golden Gate Bridge.

Další den vstáváme kolem páté hodiny, čeká nás přejezd na sever do švédského Laponska, kde překročíme polární kruh. Kolem poledne přijíždíme do oblasti Jukkasjärvi. Na tuhle část našeho švédského putování jsem se těšila nejvíc – malá sobí farma, kde se dozvíte o životě Sámů a můžete si pohladit, v zimě i nakrmit, soby. Úžasný zážitek! Jen se příště budeme dívat, kam a do čeho šlapeme, naše boty dostaly zabrat :D.

Od sobíků přejíždíme kousek k Ice Hotelu, mezinárodnímu fenoménu mezi hotely. Pokoje jsou vytvořeny umělci různých národností a jsou vyrobeny jak jinak než z ledu. Prohlídka je velkým zážitkem, při vstupu si můžete obléct teplé pončo a vyrážíte objevovat překrásné pokoje. Také můžete posedět u ledového baru, jak řekl Tom, sem jdete ale určitě jen na jedno. V celém Ice Hotelu jsme strávili asi hodinu a vycházeli úplně zmrzlí, proto si tu ubytování neumíme představit. Hosté prý dostávají speciální spacáky, které používá švédská armáda při výcviku přežití v Arktidě, ale ani tak nás to nenalákalo :D.

Dlouhá švédská cesta nám nabídla spoustu skvělých zážitků. Přejíždíme do Norska a těšíme se na další, které nám přinesou naše vysněné Lofoty.