Od Sochy Svobody po Central Park

Neděle. Tom už spí celkem dobře, ale já budím tentokrát dokonce ve 4 ráno. Čtu si průvodce, píšu zážitky rodince, Verče i do práce a čekám až se Tom probudí.

Po snídani vyrážíme na metro, máme linku číslo 1 asi dvě minuty od hotelu, přejíždíme do stanice Chambers Street. Procházkou projdeme kolem radnice, obrovské policejní stanice a soudu. Vcházíme na Brooklyn Bridge ze strany Manhattanu, je 8 ráno a na mostě jsme skoro sami. K narozeninám jsem dostala úžasného průvodce Lonely Planet a tak Tomovi pořád něco čtu. Na mostě mu říkám, že most byl zprovozněn v roce 1883 a jen pár dnů po otevření, kdy most chodily obdivovat ohromné davy, nějaká paní zakopla, vykřikla a vyvolala paniku. Lidé se lekli, že most padá a bylo ušlapáno 12 osob. V jeho stabilitu a bezpečnost pak stále moc lidí nevěřilo, proto po něm v roce 1884 nechal cirkusák Barnum přejít 21 slonů. Pokud sem někdy půjdete, běžte ráno, ten pohled a procházka po prázdném mostě stojí za to.

Od mostu jdeme směrem na jižní Manhattan, konkrétně k památníku 11. září. To místo je dechberoucí – dvě zrcadlová jezírka s padající vodou a jmény všech 2983 obětí. V parku kolem je vysázeno celkem 400 dubů, u jména oběti, která by měla v ten den narozeniny, se objevuje bílá růže. Mám husí kůži, lidé tu chodí pomalu a jsou téměř potichu. Kazí to jen zástupy asijských turistů, kteří snad nemají úctu k ničemu a fotí si selfie úplně všude. Myslím, že hlavně kvůli nim je tu po obvodu jezírek opravdu hodně pracovníků, kteří na situaci dohlíží. Dlouhou chvíli jen stojíme a díváme se. Nejsilnější zážitek vůbec. Vedle se tyčí One World Trade Centre, nejvyšší budova v Americe. Pro obyvatele však není jen další z řady mrakodrapů, ale je symbolem znovuzrození.

Na pravé poledne máme rezervovány vstupenky na Sochu svobody, po cestě od památníků se zastavíme na Wall Street a dál u slavného býka Charging bull. Přímo u něj se skoro pohádám s asijskou turistkou, která předbíhá celou frontu. Tom mě uklidňuje, ale zbytek fronty se ke mě přidá a asiatku pošle dozadu :D. Od býka je to kousek do Battery parku a k trajektům Statue Cruises. Než je najdeme, jdeme omylem ke Staten Island Ferry – jsou to oranžové trajekty, které jezdí z Manhattanu na Staten Island. Hodně turistů je využívá k projetí se zdarma s výhledem na Sochu svobody.

Máme sice vstupenky na 12, ale fronta, která původně vypadala dost děsivě, je překvapivě rychlá. I bezpečností kontrola, podobná té na letišti, jde svižně, a tak už v 11:20 sedíme na horní palubě a vyjíždíme. Někde jsem slyšela, že je Socha malá. Ano, v porovnání s mrakodrapy je jejích 93 metrů nic moc, ale když jsme pod ní stáli, byli jsme úplně fascinovaní. Procházíme se ostrovem, dáváme si typickou citronádu v kelímku ve tvaru pochodně a končíme obědem v místní restauraci. Po cestě zpátky zastavuje loď ještě na Ellis Islandu, historicky nejvýznamnější vstupní bráně do USA. Můžete zde navštívit muzeum imigrace. My Ellis Island vynechali, je krásné počasí, tak se těšíme na odpoledne v Central Parku.

Víme, že je Central Park vytvořen uměle, ale co nás překvapilo, že před jeho vznikem sídlily v této oblasti prasečí farmy, kafilérie a skládky. Přeměna parku trvala dvacet let a pracovalo na ní 20 tisíc dělníků. Park je obrovský, má 340 hektarů plných luk, lesíků, jezírek. Chtěli jsme ho vidět celý aspoň po obvodu. Nejlepším způsobem, jak jej projet, je na kole. Kdo nás trochu zná, ví, že Tom je velký cyklista a mě se snaží tak nějak přeučit. Kdyby bylo na mě, kola by mi stačila na hodinu, bylo to ale na Tomovi. Tak máme kola na 3 hodiny. Nakonec jsem víc než nadšená. Když vidíte všechna ta místa, která znáte z filmů, nebo fotek a najednou jste prostě tam, je to nepopsatelné! Odpoledne jsme zakončili piknikem přímo na Sheep Meadow.

Z Central Parku jdeme pěšky ke komplexu Hudson Yards – nová moderní čtvrť s krásnými skleněnými mrakodrapy, obchodním centrem, kde je vše z mramoru a taky s budovou Vessel, kvůli které sem jdeme. Stavba byla zahájena v dubnu 2017 a letos v březnu byla slavnostně otevřena veřejnosti. Má 2 500 schodů, měří 45 metrů a měla by připomínat včelí plást, právě to ji dělá výjimečnou. V psaném průvodci o ní sice zatím není ani zmínka, ale díky internetu a hlavně Instagramu je její návštěvnost obrovská. Vessel otevírá v 10 hodin ráno, každý den je několik ranních vstupenek možné získat zdarma. Na konkrétní čas si je můžete zakoupit na místě nebo předem on-line za 10 dolarů.

Den končíme na skvělé hotelové terase, jídlo si koupíme v McDonaldu a vychutnáváme si výhledy. Dnes jsme toho nachodili tolik, že ani moje chytré hodinky nestíhají. Bolí nás nohy jako blázen, Tom si chce uřezat lýtka a já necítím stehna. Ale New York milujeme čím dál víc…