Upršený New York

Pondělí. Dnes nás čeká poslední celý den v New Yorku z první části naší cesty.

Začínáme snídaní už kolem 7 hodiny ráno a pěšky jdeme k parku High Line, který navazuje na naši 28 ulici skoro na jejím konci. Procházíme částí klidné čtvrti Chelsea a vidíme pěkné cihlové domky, upravený park a v něm plno veverek. Na park se napojujeme opět u Hudson Yards a můžeme tak vidět ranní klidný Vessel. Park High Line býval kdysi zašlou kolejovou tratí, v roce 2009 byla otevřena jeho první část plná stromů, květin, laviček, lehátek a posezení, všechno sem skvěle zapadá. Obyvatelé sem mohou chodit relaxovat a ve výšce 10 metrů nad městem pozorovat manhattanský horizont. Součástí je i výhledová plošina, připomínající hlediště amfiteátru. Parkem se táhnou původní zrezivělé koleje. Strašně se nám tu líbí, pořád obdivujeme, jak si v New Yorku umí hrát s veřejným prostorem. Tom si koupil kávu v Chelsea Marketu a odpočíváme na jednom z dřevěných lehátek.

Začíná se zvedat vítr a černé mraky nevypadají moc dobře. Vracíme se na hotel, stejně musíme udělat check-in na zítřejší let do Las Vegas. V dešti si potom jdeme koupit oběd a vyrážíme směrem nahoru. Po cestě na 8 Avenue se zastavujeme na fotku u budovy The New York Times, moje žlutá pláštěnka sem vyloženě zapadá. Z 8 Avenue jsme jinak ale dost znechuceni, v New Yorku je obecně hodně bezdomovců, ale podél této Avenue jsou jich snad stovky. Žebrají, motají se, řvou. Od budovy Timesů pokračujeme rovně po cestě přímo k Bryant Parku, krásný park je dnes opuštěný, trávník mokrý a uzavřený. Hned za ním je městská knihovna New York Public Library, na tu se moc těším. Bohužel je první pondělí v září a Američané mají Labor Day, moje první newyorské zklamání. Celkem rychle mě ale přejde, protože se blížíme k nádraží Grand Central Terminal, které se objevuje snad ve všech filmech a seriálech z New Yorku. Ty typické hodiny i ruch celého nádraží nás opravdu baví.

Přesouváme se na 5 Avenue. Rádi se díváme na pořad s architektem Gebrianem, pro Seznam.cz hodnotil v několika dílech New York – konkrétně třeba Trump Tower a Apple Store. Obě budovy proto chceme vidět. Trump si svoji věž střeží, procházíme bezpečnostní kontrolou a pak jen udiveně stojíme a díváme se na snad kompletně mramorovou budovu, kde je všechno, až na Starbucks nazváno prostě “Trump”. Kousek vedle je unikátní Apple Store, Tom se tam těší, i když má Samsung. Dnes nemáme štěstí, obchod je zavřený kvůli opravě. Naproti si aspoň vyfotíme slavný Hotel Plaza, nejelegantnější hotel v celém New Yorku, říkal Kevin.

Na 17:00 máme vstupenky na vyhlídku Top of the Rock, počasí se moc nelepší, ale už aspoň neprší. Jdeme k vchodu, kde nás čeká zklamání. Nahoře prý není nic vidět a doporučují nám vstupenky přebookovat. Dáváme si čas na rozmyšlenou, sledujeme radar o počasí a na 20 minut jdeme vedle do kavárny. Vracíme se s tím, že to riskneme. Už cesta výtahem je sama o sobě zážitkem, mně se teda celkem zvedne žaludek, ale naštěstí výtah vyjede 67 pater za méně než minutu. Nahoře jsme nějakou dobu skoro sami, počasí vážně hodně lidí odradilo. Ty výhledy jsou úžasné, z jedné strany Empire State, z druhé Central Park. Vyfotíme i typické fotky s pohledem z okna a užíváme si to. Za hodinu se skoro úplně vyjasnilo, a tak se nahoru najednou valí davy návštěvníků.

Oba nás láká projet se žlutým, newyorským taxíkem.Tom jde suverénně ke krajnici a stopuje. Za chvilku už sedíme v taxíku a jedeme. Z našich cest po Itálii jsme zvyklí na ledacos, ale tady prostě řídit nechcete. Unavení, spokojení a plní zážitků balíme na ranní cestu do Las Vegas.